Het maken van een portretfoto is niet makkelijk. Bij de totstandkoming van portretfoto’s zijn er verschillende partijen die een belangrijk mening hebben, namelijk: de opdrachtgever, de geportretteerde en de fotograaf. De kwaliteit van een zakelijke portretfoto wordt ook medebepaald door de opdrachtgever. Deze geeft aan de hand van een briefing aan wat de wensen en doelen van de fotoshoot zijn.
Het doel van de zakelijke portretfoto
Het is belangrijk om te bedenken waar de foto voor gebruikt wordt. Is het voor een bedrijfswebsite, een publicatie in een magazine of vakblad of word het gebruikt op LinkedIn? Achterhaal dan hoe groot de foto’s zullen worden op een bepaald platform. Op LinkedIn worden portretten standaard vertoond als 400 x 400 pixels. Ook op een bedrijfssite wordt het over het algemeen niet veel groter dan dit.
Pers- of reclame-uitingen willen vaak wel grotere versies van de foto die nodig is. Die versies worden vaak bijgevoegd bij een persbericht bijvoorbeeld. Of foto’s voor een brochure, flyer of banner.
Persoonlijke aanpak bij een zakelijke portretfoto
Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat de foto’s aan de wensen van de werkgever voldoet en dat de fotograaf ook de ruimte krijgt om zijn of haar creativiteit te laten zien. Daarom is een goede communicatie en samenwerking tussen de twee partijen erg belangrijk. Zakelijke portretfoto’s zijn namelijk als het ware een visitekaartje voor een bedrijf. Elke foto verschilt per persoon en per situatie. Ieder persoon en ieder moment is anders. Humor tijdens een fotoshoot is een belangrijke middel om de persoon die voor de camera moet staan te laten ontspannen. Dit zal vaak resulteren als mooie foto’s.
Fotostudio87 voor jouw zakelijke portretfoto
Op de website van fotostudio87 kun je kiezen voor verschillende fotoshoots en portretten, onder andere ook een zakelijke portretfoto. De fotografen bij fotostudio87 hebben altijd een doel: een perfecte zakelijke portretfoto speciaal voor jou!